Всі компанії, які займаються торговельною діяльністю, живуть за рахунок націнки. Тобто, додають до собівартості якусь суму в рублях і отримують відпускну ціну товару. Тоді, що ж таке маржа? Вона дорівнює націнці? Адже відомо, що маржа – різниця між відпускною ціною і собівартістю.

Маржа: підходи

Маржа – показник рентабельності продажів або різниця між відпускною ціною і собівартістю продукції. Це різниця виражається або у відсотках від відпускної ціни, або як прибуток на одиницю продукції.

Маржа = відпускна ціна товару (крб) – собівартість (крб)

Маржа (коефіцієнт рентабельності) = прибуток на одиницю товару (крб)/відпускну ціну цієї одиниці (крб)

Розраховувати показник маржі необхідно на кінець кожного звітного періоду, наприклад, кварталу. Якщо компанія стабільна, то показник маржі можна розрахувати тільки на кінець року.

Цей показник відображає прибутковість товару. Мета розрахунку – для визначення величини приросту продажів і управління ціноутворенням. Велика величина цього показника свідчить про високої прибутковості підприємства.

Показник «маржа» показує, який прибуток приносить 1 рубль товарообігу.

А тепер про націнці

Націнка – добавка до ціни реалізації товару, роботи чи послуги, це дохід продавця, різниця між оптовою ціною та роздрібної.

Величина націнки залежить від стану ринку, якості товару, його споживчий властивостей та попиту на даний товар. Націнка необхідна для покриття витрат продавця на транспортування товару, його зберігання та отримання прибутку. Таким чином, величину націнки можна розрахувати за наступною формулою:

Націнка = ціна продажу (крб) – собівартість (крб)/собівартість (руб.) * 100%

При встановленні націнки необхідно виходити з конкурентоспроможності не тільки товару, але і самої компанії на ринку. Важливо враховувати стратегічну позицію розвитку підприємства щодо конкурентів. Адже конкуренти – це ті, хто торгує таким же товаром по меншій ціні, але великими обсягами, і ті, хто торгує за високою ціною, але маленькими обсягами. В ідеалі, торгова націнка повинна бути дорівнює такій величині, яка дозволяє тримати баланс між очікуваним обсягом продажів і оптимальною ціною.

Якщо правильно встановити торгову націнку на товари, роботи чи послуги, то її величина повністю покриє витрати, які принесла одиниця товару, а також залишить компанії прибуток з цієї одиниці.

Націнка показує, скільки приніс прибутку кожен рубль, вкладений в закупівлю товару. Вона, на відміну від маржі відображається в бухгалтерському обліку по кредиту рахунка 42, який так і називається «Торгова націнка».

Маржа ж не відбивається в бухгалтерському обліку, її розраховують спеціально, коли хочуть з’ясувати прибутковість компанії. У числовому вираженні сума маржі завжди дорівнюватиме сумі націнки, а у процентному вираженні – націнка завжди більше.

Взаємозв’язок М. і Н.

Якщо відома маржа, то націнку можна обчислити за наступною формулою:

Націнка = маржа/ (100 — маржа),

Відповідно, якщо відома націнка, то обчислити маржу:

Маржа = націнка/ (100 + націнка).