Щоб правильно оцінити перспективність франшизи, необхідний ретельний аналіз. Існує безліч прикладів, коли пропозицію, спочатку казавшее вигідним, згодом виявляється нерентабельним.

Особливо великі ризики для новачків у бізнесі, якими якраз і є більшість франчайзі. Пропозиції по франшизі часто рясніють специфічною термінологією, адекватно розібратися в якій може тільки достатньо підготовлена людина.

Головні витрати

Як правило, основні витрати, на які робиться наголос у франшизах, складаються з першої стартової виплати (паушальний внесок) і періодичних виплат франчайзеру в процесі роботи (роялті). При цьому комерційна пропозиція може не враховувати або враховувати не повністю інші істотні витрати – рекламний бюджет, розмір інвестицій, транспортні та орендні витрати та багато інших. Ці моменти обов’язково треба перевіряти і прораховувати «з нуля».

На ринку франшиз існує певна кількість пропозицій, в яких паушальний внесок або роялті взагалі відсутні. Що це означає фактично? Як правило, при найближчому розгляді такі пропозиції не є повноцінними франшизами. Інтерес франчайзера в більшості таких випадків полягає в просуненні власної торгової марки, переклавши основну витратну частину на покупця франшизи. Підсумкова вартість бізнесу для франчайзі, при такому підході може виявитися непомірно високою.

Крім того, наявність паушального внеску, як правило, тягне за собою конкретну відповідальність франчайзера за сумлінні взаємини в майбутньому. Таким чином, договори, що не передбачають паушального внеску та (або) роялті, повинні оцінюватися, як потенційно особливо ризиковані, і піддаватися самому строгому аналізу.

См. докладно про договорі.

Будьте пильні!

Нерідкі випадки, коли франчайзер намагається нав’язати стартовий внесок у вигляді необхідності покупки певного пакету послуг. Такий прихований паушальний внесок часто може виявитися елементом недобросовісного підходу, тому оцінка реальної необхідності цих послуг також повинна бути ретельно проведена покупцем франшизи.

Розмір паушального внеску повинен бути підданий ретельному аналізу. Наприклад, якщо продавець франшизи позиціонує цей внесок, як вартість його торгової марки, необхідно оцінити її реальну популярність і перспективність. У договорі повинні бути чітко прописані всі нюанси взаємовідносини сторін.

Розмір роялті повинен оцінюватися, виходячи з планованої величини прибутку і супутніх накладних витрат по веденню бізнесу. Оскільки роялті є багаторазовою виплатою, в аналізі повинне враховувати ще більшу кількість факторів.

Отже, найбільш привабливою франшизою, з точки зору вартості, буде франшиза з невисоким паушальний внесок і помірними роялті, з досить переконливим для покупця обґрунтуванням кожної суми. При цьому в договорі повинні бути чітко регламентовані взаємини між продавцем і покупцем у період ведення бізнесу.