Більшість підприємців-початківців одержимі пошуком свіжої, оригінальною, креативної ідеї для бізнесу. А багато людей, які працюють «на дядю» іноді мріють про свою справу, але нічого не роблять тільки тому, що не вважають себе здатними придумати стоїть план створення своєї фірми.

Я суджу по собі і своїм знайомим. Більшість людей, далеких від підприємництва, свято вірять, що чесний прибутковий бізнес може бути побудований тільки на класній думки, до якої більше ніхто не додумався. Насправді це, звичайно ж, не так.

Чому креативна ідея для бізнесу — не головне

Все дуже просто. Ось лише кілька аргументів:

  • Кожного дня в світі створюються цілком пересічні, але прибуткові підприємства. Люди засновують рекламні агентства, відкривають магазини, автозаправки, отримуючи заслужені прибутку нітрохи не гірше запеклих стартаперів.
  • Нове завжди з великими труднощами пробиває собі шлях. Взяти кредит або залучити інвестиції під традиційну компанію на початкових етапах значно простіше, ніж на проект, створений особливий креативі.
  • Інвестори, тобто люди з великими тугими гаманцями, практично ніколи не дають грошей під план або презентацію. Вони дають їх насамперед конкретним людям енергійним, компетентним, палаючим ентузіазмом реалізувати свій проект.
  • Дуже часто «вистрілює» не перший start-up (заснований авторами концепції), а другий (заснований професіоналами, які побачили в проваленому справі здорове зерно).

Особисто у мене переконання про порівняно малої цінності ідей склалося після однієї простої ділової гри. Це був дуже цінний досвід.

Спочатку присутні на зустрічі накидали на фліпчарті кілька десятків слів (абсолютно випадкових). Потім, розбившись на команди, знову-таки випадково вибрали пару слів. Після цього ведучий запропонував придумати концепцію нового проекту, який ґрунтується на цих двох словах. Придумати за п’ять хвилин.

І що ж? Протягом цих п’яти хвилин кожна команда дійсно народила кілька непоганих, по-справжньому оригінальних ідей. Ось так — швидко і без будь-яких труднощів, в режимі гри.

Методи пошуку ідей.

До речі, описаний вище спосіб «стартап з двох слів» цілком можна використовувати і для пошуку справжніх ідей. Особливо якщо злегка його модернізувати -взяти одним із слів назва починається зараз тренда або предмета, важливого вашої цільової аудиторії або вам особисто. А другим можна взяти що завгодно.

Можна використовувати і багато інші методи «придумування з голови». Наприклад:

  • У повсякденному житті постійно запитуємо себе, яка наша потреба не задовольняється, за який товар або послугу ми б самі заплатили з задоволенням. Життєве незручність може стати відправною точкою для бізнес-плану. Грубо кажучи: постояли дві години в черзі в держустанові — озирніться, чи є тут автомат з кавою і не варто його тут поставити?
  • Аналізуємо успішні проекти на предмет слабких місць і недоробок — може, у них можна відтягнути частину ринку за рахунок закриття цих «дірок»?
  • Використовуємо інші ігрові прийоми. Наприклад, можна у вигляді регулярного тренування ставити собі завдання, як можна заробити на чомусь новому, прийшов в наше життя. Купили новий гаджет — ага, ось люди щось продають. Можна втиснутися в цю нішу з аксесуарами, незвичайними фішками, додатками? Завели знайомство з новим цікавим людиною — прикинути, які в нього потреби і бажання.Власне, в цьому процесі немає нічого незвичайного, але нові речі завжди сприймаються яскраво і шанс зловити щось вартісне у себе в думках більше.
  • Класика: визначаємо свої схильності та навички, шукаємо, немає можливості їх застосувати з користю для кишені. Про це пишуть у всіх книгах про початок своєї справи і це абсолютно логічно. Якщо ми можемо робити щось якісніше, швидше інших — це конкурентна перевага!

Другий підхід — знайти готову ідею і реалізувати її (можливо, з поліпшеннями, адаптаціями до місцевих умов і т. д.).

Наприклад:

  • (особливо актуально для Інтернет-стартапів) Дивимося, що нового і успішного з’явилося за кордоном. Потім реалізуємо це у себе в країні. Так з’явилися десятки знаменитих вітчизняних сайтів.
  • Просто йдемо в який-небудь банк ідей і вибираємо собі за смаком.
  • Йдемо по вулиці і дивимося по сторонах. Малий (і не дуже) бізнес оточує нас з усіх сторін.
  • Підписуємося на новини економіки і стежимо за тенденціями. Можливо, скоро настане бум в якійсь області? Або навпаки, занепад? Або щось серйозне станеться? Згадаймо кризу 2008 року. Хтось втратив все, а хтось швидко зорієнтувався в ситуації і використовував кризові настрої для того, щоб збільшити кількість клієнтів або створити фірму, яка надає консультаційні послуги чи продає «рятувальні набори» (аптечка+сухий пайок+набір інструкцій по виживанню) на випадок краху країни.

Легко бачити, що методів підбору концепції бізнес-плану більш ніж достатньо. Будь-яка людина, хоч пару тижнів інтенсивно розмірковує в цьому напрямку, просто не буде знати, куди їх подіти. Ось тут-то і починається найцікавіше.

Що робити далі?

А тепер з усім цим купою думок і планів потрібно попрацювати. Заголовок статті обіцяє навчити, як шукати кращу бізнес-ідею. Зрозуміло, вона не буде найкращою в світі. Вона просто буде найбільше підходити вам, вашим можливостям, талантам, інтересам і особливостям середовища, в якій ви збираєтеся її реалізовувати.

Тому другий етап роботи над майбутнім бізнес-плану — це ретельна оцінка і відсів невдалих проектів. Ось над чим варто замислитися:

  • Буде попит? Наскільки велика цільова аудиторія — ті, хто в кінцевому рахунку принесе мені гроші?
  • Наскільки мені цікаво цим займатися? Наскільки цей проект підходить до моїм здібностям?
  • Що може мені перешкодити?
  • Є подібні приклади? Вони успішні?
  • Як мій план узгоджується з передбачуваними змінами в світі і в моєму регіоні? Вписується він в тренд або йде проти течії?
  • Якщо відповіді позитивні (так, попит буде; так, мені це підходить; так, я можу впоратися з перешкодами) — можна починати розробляти більш детальний проект.

    До слова сказати, цей етап значно складніше простого придумування. Нас підстерігають тут різноманітні підступні пастки.

    Насамперед, дуже складно буває відмовитися від власної думки, яка здається прекрасною. Гордість за себе, що придумав чудову штуку, може затьмарювати реальні недоліки і достоїнства.

    Також, зрозуміло, початківцю (і не тільки початківцю) підприємцю не так-то просто передбачити хоча б частину неминуче виникаючих проблем. Тут можна порадити звернутися до того, хто вже має досвід створення своєї справи. Немає сенсу боятися, що ідею вкрадуть. Повторю ще раз: вона нічого не варта. А в зайнятого і успішної людини вистачає власних справ і думок.