Франчайзинг, як область розвитку бізнесу, існує в нашій країні вже 20 років. Першим бізнесом по франшизі стало кафе «Baskin Robbins», яке відкрилося в 1992 році. Які зміни відбулися за ці 20 років? Інвестувати кошти з франшизою або без неї? Які франшизи є найбільш вигідними і перспективними?

Франчайзинг та його види

Поняття «франчайзинг» коротко можна охарактеризувати як продаж формату бізнесу. Однією з найбільш знаменитих і широко поширених франшиз у світі є ресторани «Макдональдс».

Автором цього виду бізнесу є Рей Крок, який не тільки створив фаст-фуд як такої, але і розробив концепцію того, як його продавати. Ця ідея незабаром була розтиражована і охопила найрізноманітніші напрямки бізнесу, в результаті чого були створені цілі франчайзингові асоціації, які регламентують відносини в цій сфері.

Сьогодні франчайзинг – це бізнес-технологія, яка являє собою передачу ліцензії на використання бренду і принципу ведення бізнесу. Права на продаж ліцензії належать франчайзеру, а її покупцем є франчайзі.

Бізнес-технологія має кілька видів, серед яких можна виділити:

  • Товарний франчайзинг – право на реалізацію певних товарів, що має на увазі, що франчайзі продає тільки продукцію франчайзера і використовує в назві своєї торгової точки його бренд (Mexx, Mango, Benetton і ін);
  • Виробничий франчайзинг – право на виробництво товарів, що припускає продаж товарного знака, технології ведення бізнесу, постачання сировини (Coca-Cola, PepsiCo ін);
  • Діловий франчайзинг – право на відкриття бізнесу в категорії франчайзера, при цьому франчайзі має право використовувати бренд, технології компанії і т. д. Яскравими представниками цього виду є франшизи Hilton, gold’s Gym, McDonalds.

Які бренди вважаються кращими франшизами?

У вересні цього року відбулася чергова церемонія нагородження премією Golden Brand. На думку її організаторів, кращими компаніями-франчайзерами в нашій країні за минулий рік стали: мережа ресторанів «Планета Суші», торгові організації Sela, Sbarro, «Пятерочка», «Інвітро», «33 пінгвіна», «Спортмастер» і багато інших.

За інформацією відомого інтернет-порталу FranchExpert найкращої міжнародної франшизою в нашій країні є мережа кафе швидкого харчування Subway. У першу десятку світового рейтингу входять компанії Dunkin’ Donuts, McDonalds, Servpro, Hampton Hotels, Denny’s і т. д.

Але світові рейтинги і велику кількість нагород не є прямими показниками прибутковості і рентабельності бренду для франчайзі, особливо в Росії. Для того щоб підібрати франшизу, необхідний ретельний аналіз умов, які пропонує франчайзер, вартості самої франшизи, обсягів передбачуваних інвестицій, строків, в які вона окупиться.

Наприклад, фаст-фуд ресторанів Subway і McDonalds очолюють всілякі світові рейтинги, із-за чого може скластися помилкове враження про тотожність цих двох брендів. Однак для інвестора, який подумує про покупку франшизи, умови, які висуваються обома компаніями, кардинально відрізняються. Наприклад, ліцензія Макдоналдса обійдеться в 45 тисяч доларів, в той час як ліцензія Subway – у 12 тисяч. Також істотно відрізняються суми початкових капіталів і роялті.

Найпопулярніші російські франшизи

Купівля однієї з кращих російських франшиз обійдеться приблизно в стільки ж, скільки обходиться придбання міжнародного бренду. Приміром, пашутальный внесок при відкритті ресторану «Шоколадниця» обійдеться в 70 тисяч доларів, при цьому франчайзі доведеться платити 7% роялті (щомісячні перерахування прибутку франчайзеру). Найпривабливішими брендами в Росії є мережі продуктових магазинів «Пятерочка», заправні станції «Лукойл», медичні лабораторії «Інвітро», магазини одягу Oodji та ін.

Щоб не прогадати з франшизою, перед покупкою слід врахувати величезну кількість важливих моментів, зважити всі плюси та мінуси. Визначальними факторами є місцевість, де буде відкрито бізнес, обсяг інвестицій, умови франчайзера і терміни окупності. Крім цього, ви повинні зуміти чітко уявити, як буде виглядати ваш бізнес в майбутньому.

Бажаємо вам вдалого вибору і успіху в бізнесі!