Ця стаття — закономірне продовження матеріалу про те, як шукати ідеї для бізнесу. Якщо ви читали попередній пост або хоча б раз в житті по-справжньому задавалися питанням генерування ідей для своєї справи, то ви напевно розумієте, що знайти стоїть думка — навіть не половина справи. Набагато важливіше чесно відповісти на питання «а чи насправді вона стоїть? чи варто цим займатися? і якщо так, то як саме?».

Ось про це і поговоримо.

Даний матеріал народився під враженням відповідної лекції в бізнес-школі. Тут я озвучу основні принципи і підходи, якими поділився викладач і наведу власні коментарі і висновки.

Критерії для аналізу ідеї

Їх не так вже й багато:

  • Рівень мотивації, особистої залученості автора у свій майбутній проект.
  • Відповідність власним компетенцій і професійних знань.
  • Урахування сучасних тенденцій і трендів.
  • Ваш ринок: цільова аудиторія, конкуренти, обсяг.
  • Розмір початкових вкладень.
  • Можливості масштабування підприємства, виведенню його на нові ринки.

А тепер по порядку.

Особистий ентузіазм, інтерес до проекту

Поставлений першим, так як з нього все починається. Це головний ресурс на перший час. Його ентузіазму) знадобиться багато. По-перше, на шляху створення практично будь-якого підприємства, починаючи від інноваційного start-up і закінчуючи хлібним яткою — буде багато труднощів і помилок. Внутрішній настрій і бажання займатися цією справою просто тому, що воно подобається допомагає їх подолати.

По-друге, від власної мотивації є і цілком комерційний ефект. Просто тому що захопленому людині інвестори з набагато більшою охотою дадуть грошей на реалізацію ідеї. Звичайно, одного «горіння» недостатньо, але це непоганий «бонус».

Як визначити, чи достатньо вашого ентузіазму?

Це дуже тонка матерія. Головне — постаратися чесно запитати себе, що ви плануєте отримати від реалізації. Якщо в мечтахтолько гроші — це погана ознака. А от якщо ви заздалегідь смакуєте:

  • гордість за свою справу;
  • новий етап особистісного розвитку («раніше такого не робив!»;
  • користь, яку принесете майбутнім клієнтам,

то все в порядку.

Додам також, що «заряджена» мотивацією думка витісняє всі інші з голови, заважає думати про інших шляхах створення бізнесу. За такою ознакою визначити її досить просто.

До речі, це також означає, що:

  • Генерувати ідеї потрібно в спеціально відведений час, перебуваючи в потоці, не акцентуючись на них і не намагаючись їх розробити. Це начебто банально — спочатку придумати багато-багато, потім вже оцінити і відкинути велику частину. Але на практиці позбутися аналізу і критики народжуються думок дуже часто не виходить. А це означає, що як тільки з’явиться стоїть на ваш погляд концепція — придумувати інші стає дуже складно.
  • Потрібно особливо ретельно і неупереджено перебрати кісточки майбутнього проекту по іншим критеріям. Адже «улюблена дитина», запалює ентузіазмом, змушує закрити очі на реальні недоліки.
  • Тому йдемо далі.

    Відповідність компетенициям

    Тут все просто. У бізнесменів-початківців левова частка початкових ресурсів — це власні час і працю. Частина роботи доведеться робити самостійно; в кращому разі — особисто контролювати виконавців. Тому важливо, щоб бізнес починався в більш-менш знайомою і близькою сфері.

    Облік трендів

    Добре, якщо ваше підприємство створюється на хвилі тренда: ринок до нього готовий.

    Підходи до аналізу цього параметра:

    • Наявність або відсутність близьких, схожих проектів (можливо, в іншому регіоні або за кордоном).
    • Зв’язок з глобальними спільними трендами (зараз це, наприклад, глобалізація, поширення мобільних пристроїв, розвиток електронних платежів, соціальні мережі і персоніфіковані відносини в Інтернеті).
    • Пошук публікацій у ЗМІ на близьку тему.
    • Статистичні звіти про зростання/зменшення вакансій показників (наприклад, якщо передбачуваний проект — турфірма, вам буде цікаво дізнатися, які місця в минулому році відвідало більше людей, ніж позаторік).
    • Статистика, яка добувається за допомогою пошукових систем: кількість документів у видачі за словами, що характеризує концепцію, кількість запитів на місяць (wordstat.yandex.ru) і так далі.

    Дослідження ринку

    Це просто неосяжний питання, на початковому етапі досить буде оцінити:

    • Загальний обсяг ринку, кількість грошей що на ньому звертається, кількість потенційних клієнтів.
    • Кількість конкурентів і їх позиціонування (є вільні для вашого позиціонування ніші?).
    • Консолідація ринку. Краще, якщо явного лідера немає.
    • Тут же вважається приблизна прибуток, стелі прибутковості.

    Для оцінки цього показника потрібно залучати великий обсяг даних. Можливі джерела: рекламні видання, довідники, публицации про конкурсах грантів від держави, тематичні виставки, статистичні звіти.

    Стартовий капітал

    Всі ресурси, необхідні для запуску. Часто не тільки і не стільки гроші — готівка і безготівковість з успіхом може замінюватися зв’язками і власними компетенціями (знайомий програміст, бухгалтер тощо). Враховувати потрібно все, в тому числі витрати свого часу.

    Принцип масштабування

    Якщо про це подумати заздалегідь, шанс виростити бізнес до «середнього» і «великого» — значно вище. Власне, це питання стратегії, тут аналізується досить віддалена перспектива. Тому важливо знати, як буде виглядати проект на стадії завершення його стороительства на первинному ринку, перед масштабуванням.

    Чому потрібно проводити подібну розробку ідеї

    Причин багато.

    Перш за все, таким чином ви зможете вирішити, чи є взагалі сенс займатися подібними справою. Навіть блискуча думка може виявитися неактуальним, наприклад, якщо:

    а) не має чітких перспектив для масштабування.

    б) перебуває не в тренді; пов’язана з технологіями, які відмирають (наприклад, зараз погана ідея вплутуватися у виробництво компакт-дисків).

    г) не має цільової аудиторії, націлена на «людей взагалі» (таке теж може вистрілити, але це вже зовсім інший порядок проекту).

    По-друге, маючи надрукований документ з подібним аналізом, можна починати шукати партнерів і інвесторів, пред’являючи їм вже не просто «а у мене ідея, давайте зробимо соціалку краще Фейсбуку!», а концепцію, підкріплену фактами. Ви зможете говорити з ними однією мовою.