Здрастуйте! у цій статті ми розповімо про те, що таке менеджмент.

сьогодні ви дізнаєтеся:

  1. що таке менеджмент;
  2. що відноситься до менеджменту. Яка його роль на підприємстві, і для чого він потрібен управлінцям;
  3. які бувають види, функції, методи і завдання менеджменту;
  4. практичне застосування менеджменту в управлінні організації.

Що таке менеджмент

Слово “менеджмент” в перекладі з англійської мови означає “вміння керувати”,

менеджмент – це сукупність дій, заходів і методів управління людьми на підприємстві, спрямованих виключно для досягнення поставлених завдань.

Нескладно здогадатися, що поставленими цілями вважається – збільшення прибутку, підвищення конкурентоспроможності та інше. Успішне існування підприємства в сучасних ринкових умовах, говорить про те що його керівник повною мірою розуміє суть менеджменту.

поняття “менеджмент” включає в себе:

  • вміння керувати. Важливо намітити шлях розвитку компанії, розробити конкретні завдання, і знайти способи їх виконання;
  • контроль над виконанням завдань. Він може бути здійснений у вигляді призначення на посаду і наділенням певного кола обов’язків, мотивація і покарання співробітників за виконану роботу, напрямок їх дій, запит звітів про виконану роботу та інше;
  • вміння організувати і згуртувати колектив;
  • вміти правильно розподіляти і виявляти важливість як людських, так і матеріальних ресурсів;
  • постійне вивчення ринку і його прогнозування, вміння швидко приймати рішення, причому їх результатом повинні стати-мінімум витрат, максимум вигоди.

Важливо розуміти той факт, що успішний керівник в процесі своєї роботи завжди повинен приймати рішення виходячи з інтересів людських взаємин. Наприклад, якщо область його діяльності – продажу, то в першу чергу повинні бути враховані інтереси клієнта, а не компанії. Тільки побудова довірчих відносин допоможе і клієнту і компанії отримати максимум вигоди від спільної роботи.

Завдання менеджменту на підприємстві

менеджмент має певні завдання. До них відносяться:

  • прийняття рішень, які будуть спрямовані на збереження і розвиток фірми, і підтримку її конкурентоспроможності;
  • зарекомендувати підприємство на ринку в якості успішного партнера, прагнути до лідерства, освоєння нових напрямків розвитку;
  • пошук нових шляхів і способів для розвитку організації;
  • постійна робота з персоналом, спрямована на стимулювання їх роботи шляхом усіляких заохочень;
  • проводити постійний аналіз потреб підприємства, налагодити безперебійне забезпечення всім необхідним;
  • досягати певного рівня прибутку. Зуміти залишатися на досягнутих позиціях, і застосовувати заходи для поліпшення результату;
  • розрахувати ризики, долати виниклі труднощі без заподіяння шкоди як підприємству, так і персоналу;
  • 6. Проводити щоденний аналіз виконаної роботи, здійснення контролю та постановка додаткових завдань як для зміцнення досягнутого, так і для виходу на новий рівень розвитку.

до головних принципів менеджменту відносяться:

  • поділ обов’язків . Кожне підприємство має певні відділи, які виконують властиві їм завдання. Наприклад, юридичний відділ займається вирішенням правових питань, в той час як фінансовий відповідає за грошові кошти. Кожна з таких ланок має коло обов’язків і свою спеціалізацію, але їх робота спрямована на досягнення однієї мети. Правильний поділ праці дозволить вирішити максимум завдань;
  • незважаючи на те що на підприємстві існує величезна кількість відділів, вказівки по роботі повинні виходити від одного керівника . Плутанина в вказівках начальників може істотно знизити продуктивність праці;
  • дотримання регламенту підприємства . Успіх на підприємстві залежить від дисципліни і порядку. Кожен службовець зобов’язаний знати і строго дотримуватися посадової інструкції. Не спізнюватися на роботу, перебувати на робочому місці. Матеріальні цінності підприємства також повинні зберігатися строго за регламентом. Завдання керівника в цьому напрямку-здійснення контролю над виконанням обов’язків. Провинилися повинні бути покарані, а ті, що відзначилися заохочені;
  • вміння правильно розподілити і наділити необхідними повноваженнями співробітників . Відповідальність за виконану роботу лежить безпосередньо на керівника, а також на тих, кому були доручені завдання;
  • справедливість . Важливо приймати рішення з точки зору справедливості. Особливо цей фактор повинен враховуватися при визначенні покарання або заохочення. Якщо дії керівника будуть справедливими, то це дозволить працівникам більше довіряти як начальству, так і компанії;
  • важливо показувати приклад персоналу . Наприклад, інтереси колективу повинні стояти вище особистих;
  • необхідно завжди пам’ятати той факт, що віддана і сумлінна робота на благо підприємства повинна бути винагороджена ;
  • підтримка ініціативи . Вміння вислухати пропозицію працівника, допоможе підприємству знайти нові рішення;
  • вміння підтримати корпоративний дух . Створення дружного колективу, шляхом спільного проведення часу, проведенням свят, дозволить полегшити роботу підприємства, а також позбавить від плинності кадрів.

Функції менеджменту

Для того щоб повною мірою зрозуміти всю важливість володіння мистецтвом управління підприємством, досить детально вивчити функції менеджменту.

до них відносяться:

  • націленість на результат . Досягти максимальної вигоди в процесі діяльності підприємства дозволить правильна постановка завдань. Саме цей спосіб дозволить вибрати стратегію розвитку і орієнтувати діяльність працівників. Процес досягнення поставлених цілей допоможе керівнику сформувати корпоративний дух.
  • планування . Кожне підприємство має свої цілі. Для того щоб їх досягти керівнику необхідно визначити коло потрібних ресурсів. В якості них можуть виступати як матеріальні витрати, так і наявність працівників, що володіють певними знаннями. Мета функції планування полягає в тому, щоб завчасно подбати про наявність всього необхідного. До цієї ж функції можна віднести розробку способів для досягнення найкращого результату. Наприклад, для збільшення кількості продажів, керівнику потрібно визначити яким способом цього досягти. Очевидно, що його рішенням стане випуск рекламної продукції та проведення маркетингових заходів. Ці кроки хоча і вважаються результативними, але вимагають певних грошових витрат, а також службовців, які будуть проводити промоакції.
  • організація діяльності.  до цієї функції відноситься розподіл завдань між працівниками. Управлінцю необхідно організувати діяльність таким чином, при якій незважаючи на те, що кожен із службовців виконує свою частину роботи, в цілому їх праця повинна вийти спільною. Також потрібно розробити критерії, за якими буде оцінюватися виконана робота.
  • контроль.  ця функція вважається однією з найголовніших. Продиктовано це тим, що тільки наявність постійного контролю зможе привести підприємство до наміченої мети. Контролю потребує будь-яка сфера діяльності на підприємстві. Будь то дотримання регламенту, поставка сировини або якість виконаних робіт і т.д. Керівнику необхідно постійно аналізувати ефективність праці працівників. Цей процес допоможе визначити які рішення були вірними, а які не принесли очікуваних результатів.
  • координація. ця функція є додатковою, хоча і не менш важлива ніж інші. Вона відповідає за узгодженість в роботі всіх складових ланок. Після того як робота поділена на відділи, необхідно зібрати всі ланки ланцюга в одне ціле. Незважаючи на те що на підприємстві існує безліч різних підрозділів, всі вони потребують тісного діалогу з керівником. Завдання успішного менеджера полягає в налагодженні такого процесу. Подібним шляхом виявляються всі похибки в роботі і усуваються наявні перешкоди своєчасно. Координація здійснюється шляхом зборів, нарад або складання планів.
  • заохочення співробітників або мотивація.  успішний менеджер знає, що якщо мотивувати роботу співробітників, в тому числі і матеріально, то це дозволить підвищити продуктивність праці. Робота службовця повинна бути заснована не тільки на особистих інтересах, а й в інтересах організації. Мотивувати колектив можна не тільки за допомогою грошових виплат, це можуть бути грамоти, нагороди, підтримка корпоративного духу та інше.

Методи менеджменту

виходячи з наявності функцій менеджменту можна виявити його основні методи:

  1. економічні . Методи, що відносяться до даної сфери, дозволяють компанії “вижити” в сучасних ринкових умовах, а також дозволити матеріальні відносини всередині організації.
  2. адміністративні . Методи даної групи дозволяють здійснювати контроль, планування, встановлювати відповідальність за порушення регламенту підприємства.
  3. соціально-психологічні . Ці методи спрямовані на побудову відносин як всередині колективу, так і з партнерами. Важливо пам’ятати, що взаємини повинні будуватися на довірі. Досягти цього нескладно, головне, не забувати про заохочувальні заходи.

В ході здійснення управлінської діяльності на підприємстві, керівник використовує поєднання всіх зазначених методів в залежності від конкретної ситуації.

Менеджмент на підприємстві

менеджмент в діяльності підприємства містить в собі основні напрямки:

  1. застосування методів роботи, які забезпечують досягнення результатів компанією в найближчі терміни;
  2. постійне адміністрування-різні організаційні моменти на підприємстві повинні супроводжуватися контролем з боку керівництва;
  3. визначення цілей і напрямки, яких компанія повинна дотримуватися. Наприклад, підприємництво.
  4. в ході діяльності створюється система цінностей (інтеграція), яка дозволить колективу працювати в загальному напрямку, і забезпечити їм безпечні умови праці. Наявність такої системи дозволить організації існувати на ринку довгий час.

Кожна ступінь виробництва не тільки є особливою, вона вимагає від керівника безпосередньої участі.

щоб бути унікальним і зуміти вирішити будь-які питання, він повинен відповідати наступним вимогам:

  • начальник, здійснюючи керівництво фірмою, проявляє лояльність до підлеглих, і несе повну відповідальність за виконувану ними роботу.
  • успішний менеджер завжди повинен бути в курсі останніх тенденцій, постійно вчитися і вдосконалювати свої навички. Причому навчання краще проходити разом зі співробітниками, це дозволить їм розгледіти в управлінці свого лідера, і створить особливу атмосферу на виробництві, при якій кожен співробітник зможе розкрити свої здібності.
  • неухильне дотримання етики бізнесу. Менеджер повинен вміти моментально включатися в процес роботи на всіх рівнях. Його діяльність здійснюється не тільки в кріслі, але і в здатності контактувати зі звичайними покупцями та керівниками інших підприємств. Така поведінка управлінця дозволить створити умови цілісності всього робочого процесу.
  • однією з головних вимог до менеджера підприємства залишається не тільки знання основ менеджменту, але і його здатність бути чесним і вміти довіряти людям.

Менеджмент підприємства являє собою сукупність складових частин. Наприклад, велика організація для вирішення поставлених завдань створює кілька малих частин в одній загальній системі менеджменту. Це і управління проектами, виробництвом, проектуванням, персоналом, якістю виконаної роботи, а також аналітична діяльність.

Види управлінського процесу

Як видно на підприємстві можуть виникнути різні завдання, і методи для їх виконання теж є різними. Тому в залежності від виниклої ситуації може бути застосований той чи інший вид менеджменту.

до таких належать:

виробничий менеджмент.  коло питань, яке вирішує даний тип менеджменту пов’язаний з продуктивною діяльністю організації. Іншими словами, вирішуються питання про підвищення конкурентоспроможності фірми, збільшення попиту на її товари і послуги. До такого виду вдаються комерційні організації, в тому числі і банки. Виробничий менеджмент передбачає організацію роботи, побудову стратегії розвитку, використання нових технологій.

до його завдань відноситься :

  1. проводити постійний контроль над роботою, вчасно запобігати і усувати технічні неполадки;
  2. налагодити виробництво продукції та застосовувати заходи для збільшення обсягів її випуску;
  3. координувати роботу працівників підприємства, підтримувати дотримання регламенту та дисципліни на робочих місцях, застосовувати заохочувальні заходи;
  4. контролювати процес правильного використання обладнання, і підтримання його справності.

стратегічний менеджмент.  особливість даного виду управління полягає в тому, щоб розробити певний вид заходів, який виведе компанію на шлях розвитку. Після того як намічена певна тактика, складається план дій.

Приклад менеджменту на підприємстві полягає в підвищенні доходу різними способами-збільшенням масштабу виробництва, підвищенням якості товарів і т.д. Аналізуючи всі можливі варіанти, керівник вибирає той, який принесе максимум користі при мінімальних витратах.

Наступний крок-це планування заходів і розподіл обов’язків між співробітниками.

фінансовий менеджмент. простими словами, такий вид управління має на увазі процес розподілу матеріальних ресурсів підприємства. Дана діяльність здійснюється фінансовим директором. Його обов’язок-це управління грошима організації, причому їх розподіл має бути грамотним.

Проводячи аналітику витрат і доходів підприємства, фінансовий директор робить висновки про його платоспроможність, і будує раціональну фінансову політику.

виходячи з того, що посада відповідальна, фахівець, який контролює грошові потоки повинен дотримуватися таких принципів:

  1. вжиття заходів, спрямованих на те, щоб рівень витрат був наближений до мінімуму;
  2. розробка плану дій, який призведе до мінімальних ризиків;
  3. дати реальну оцінку фінансовим можливостям підприємства та аналізувати перспективи розвитку;
  4. незалежно від стану ринкової економіки, фахівець зобов’язаний здійснювати антикризову політику. Фінансовий директор відповідає за те, щоб підприємство приносило стабільний дохід при мінімальних витратах, і не виникло загрози банкрутства.

інвестиційний менеджмент. цей вид управління компанією має на увазі діяльність в області інвестицій. Причому мова йде не тільки про залучення нових інвесторів, а й вигідне вкладення власного капіталу компанії. Відповідальний фахівець складає довгостроковий бізнес-план, шукає спонсорів і гранти.

інформаційний менеджмент. для нормального функціонування підприємства необхідне сучасне програмне забезпечення, яке дозволить аналізувати, отримувати і розподіляти необхідну інформацію. Спеціаліст в цій галузі надає фірмі актуальні відомості, які відіграють важливу роль у розвитку бізнесу.

до його функцій також відноситься:

  1. налагодження процесу документообігу та діловодства підприємства;
  2. аналітика очікування споживача і збір відомостей про стан ринку;
  3. представлення фірми на світовій арені;
  4. 6. Робота з відомостями працівників, фінансами та інше.

ризик-менеджмент.  управлінська діяльність у цій галузі необхідна на кожному підприємстві. Пов’язано це з тим, що діяльність комерційної організації, так чи інакше, пов’язана з ризиками.

Завданнями ризик-менеджера є складання прогнозів і вжиття заходів, що дозволяють уникнути можливих втрат. Якщо ж на підприємстві неприємності вже виникли, то на плечі ризик-менеджера накладається обов’язок по мінімізації втрат і прискорення процесу стабілізації.

робота ризик-менеджера виглядає наступним чином:

  1. визначається факт ризику, аналізується який ступінь небезпеки і які наслідки він несе для організації;
  2. підбираються методи і способи усунення виниклих неприємностей;
  3. розробляється план по зменшенню збитків;
  4. Здійснюється постійний аналіз проведеної роботи і при необхідності проводиться доопрацювання стратегії. Спеціаліст в даній області повинен володіти високим рівнем знань і досвіду. Його діяльність дуже важлива для компанії. Уміння розраховувати ризики знижує ймовірність розорення фірми і зміцнює її позиції на ринку.

екологічний менеджмент . Управлінська діяльність підприємства в галузі екології покликана налагодити роботу організації таким чином, щоб її діяльність не завдавала шкоди навколишньому середовищу. Метою роботи в даному напрямку є раціональне використання природних багатств, переробка відходів, недопущення викидів шкідливих речовин в атмосферу.

кадровий менеджмент. бути професійним менеджером-значить постійно працювати з людьми. Будь-які цілі підприємства досягаються за допомогою людських ресурсів. Тому дуже важливо, щоб в організації були компетентні працівники. Менеджмент в області кадрів покликаний вирішити всі питання з кадровим поповненням, а також його навчанням.

міжнародний менеджмент.  фахівець такої спрямованості покликаний регулювати ставлення до підприємства на світовому ринку. Він аналізує зовнішньоекономічні показники організації, відповідає за імпорт і експорт продукції і контролює співпрацю з партнерами. Напрямок його діяльності-це розширення бізнесу на території інших країн.

рекламний менеджмент. не секрет, що щоб вироблені товари і послуги були затребуваними на ринку, потрібно вести постійну роботу по їх просуванню. Зробити це можна за допомогою реклами. Виходячи з цього, завданнями рекламного менеджера є планування і постановка цілей для досягнення необхідного результату, організація рекламної діяльності, контроль і оцінка досягнутого.
що таке менеджмент організації, які має види, і яка їх роль в різних сферах підприємства, видно в таблиці:

Як видно з таблиці система менеджменту на підприємстві має різну спрямованість. При цьому її функції, роль і ступінь значущості високі.

Менеджмент в малому бізнесі

Малий бізнес-це підприємницька діяльність, яка потребує ефективного управління.

Керівник малого підприємства знає, що відноситься до менеджменту і застосовує його методи для успішної діяльності своєї організації. Він вдається частіше до психологічних методів, роблячи упор на колективні взаємини і на кадрову політику.

Особливістю менеджменту малого підприємства є і те, що управляти такою організацією не тільки легше, але і охоплюється широке коло факторів зовнішнього середовища.

Для того щоб підприємницька діяльність приносила стабільний дохід, потрібно знати що таке система менеджменту малого бізнесу. Очевидно, що вміння адекватно і своєчасно реагувати на нововведення ринку більш важливий момент, ніж економія на управлінських кадрах, тому менеджер – завжди затребувана професія.

1. Для ефективної роботи підприємства, менеджери ставлять перед колективом конкретні завдання короткострокового характеру. Зазвичай вони не перевищують періоду двох років. Така поведінка дозволяє їм встановлювати чіткі орієнтири на шляху досягнення поставлених цілей, а діяльність робітників набуває характеру цілеспрямованості і стає найбільш продуктивною.
до завдань менеджменту малого підприємства відносяться:

    6 вивчення та аналізування фактів, що впливають на роботу підприємства, вивчення споживача, діагностика внутрішніх проблем колективу.
  1. визначати цілі, встановлювати їм ступінь важливості і вести постійний контроль над ними, розробляти стратегію конкурентоспроможності фірми.
  2. організація роботи фірми, в тому числі забезпечення всім необхідним. Наприклад, машини, матеріали, фінанси та інше. Дотримання постійного контролю над роботою обладнання.
  3. у міру необхідності наділяти відповідальних працівників певними повноваженнями, необхідними для досягнення цілей.
  4. 6. Робота з колективом. Важливо вміти вибрати відповідальних працівників, розвивати їх здібності, навчати, і позбавлятися від безперспективних працівників.

    6. Забезпечувати координацію всіх фахівців на підприємстві.

Виходячи з вищевикладеного, напрошується висновок, що незалежно від обсягів виробництва, вміння правильно управляти робочими процесами залишається головним і першорядним завданням. Менеджмент малого бізнесу має відмінності, які продиктовані специфікою виробництва, малим розміром підприємства.

Проблеми менеджменту на підприємстві

Наявність якісного управлінського апарату на підприємстві – це запорука його ефективної роботи. Успішне ведення бізнесу залежить від керівника, який обов’язково повинен володіти не тільки певними навичками, але і бути обізнаним як в економічній, так і технічній області.
Залежно від того, до якої форми власності належить підприємство, його керівник наділяється характерними владними повноваженнями.
Якщо мова йде про малий бізнес, то керівник сам вибирає методи управління.
Якщо підприємство є державним, то управління здійснює держава через уповноважених співробітників. При цьому вони вирішують наділити колектив якими-небудь правами чи ні.
Що стосується акціонерних товариств, кооперативів, де владний орган – це трудовий колектив, то керівник в такому товаристві вибирається шляхом голосування, однак, вищим органом управління все одно залишиться рада учасників.
Виходячи з цього очевидним стає той факт, що керівником підприємства має бути така людина, яка має певні навички менеджера.

до навичок і якостей успішного керівника відносяться:

  • високий рівень організованості . Причому ця риса характеру не тільки до робочого процесу, але і до його особистості. Зібрана людина, зможе завжди легко вирішити будь-яку проблему на підприємстві. Будь то поставка сировини, випуск реклами або плинність кадрів та інше. Від організаторських здібностей керівника залежить стабільність підприємства;
  • бути психологом . Відносини всередині підприємства між співробітниками – це не менш важливий фактор на шляху до мети. Керівник повинен добре знати кожного співробітника, для того щоб вирішити виниклі конфлікти, стимулювати їх працю. З кожним працівником необхідно встановити контакт, щоб забезпечити сприятливі відносини між начальством і підлеглим. Знання певних психологічних прийомів дозволить без праці вирішити виниклі питання. Наприклад, знання мови руху тіла дозволить керівнику зрозуміти настрій працівників і прийняти правильне рішення;
  • необхідно бути фахівцем у виробничій галузі . Причому мається на увазі не тільки наявність диплома, а також досвід і знання, отримані під час роботи звичайним співробітником. Тільки поступове переміщення по кар’єрних сходах дозволить вивчити всі тонкощі виробництва, і допоможе стати справжнім фахівцем. Отримані знання допоможуть керівнику налагодити робочий процес;
  • наявність лідерських якостей . Бути лідером означає вміти згуртувати колектив, швидко приймати рішення в тому числі і в нестандартних ситуаціях, володіти впливом і здатністю переконувати. Крім того, бути лідером означає не тільки бути попереду, такий керівник повинен бути готовим взяти на себе відповідальність за кожного підлеглого;
  • навички управління часом . Іншими словами, він повинен вміти правильно скласти не тільки режим свого робочого дня, але і графік роботи всього колективу. Тайм-менеджмент дозволить ефективно планувати робочий день, проводити і заздалегідь затверджувати плани робіт, а також контролювати виконання графіка його колективом;
  • бути оратором . Як може здатися, діяльність керівника пов’язана тільки з тим, що він проводить зустрічі з партнерами, і виступає перед колективом. Це не зовсім так, хоча вміння говорити-це шлях до успіху. Від того наскільки ефективно зуміє керівник донести свою думку до кожного працівника, залежить виконання поставлених завдань.
  • стресостійкість . Так як управлінський апарат несе величезну відповідальність за кожну сферу діяльності на підприємстві, то йому доводиться протягом дня стикатися з масами питань різного характеру. Це можуть бути як конфліктні ситуації, так і переговори з партнерами. Причому різниця в часі між цими подіями може бути несуттєвою. Компетентний керівник зможе взяти себе в руки і відмінно впоратися з будь-якою ситуацією.
  • бути ініціативним . Успіх приходить тільки до активних людей, якіЗацікавлені в результатах своєї роботи і дорожать своєю репутацією.

Вміти навчати і постійно навчатися самостійно. Бути в курсі останніх подій-це якість успішного менеджера.

Робочі моменти на підприємстві супроводжуються і тим, що одні працівники звільняються інші приходять на їх місця. Для того щоб новоприйняті співробітники швидше включилися в робочий процес і змогли принести користь підприємству, вони повинні навчитися. Уміння керівника навчати щодня покладаючись на власний досвід – це першорядне завдання, що вимагає величезного терпіння.

1 найголовніша проблема менеджменту на виробництві-це відсутність компетентної людини, яка зможе зайняти такий важливий пост, і відповідати йому. На жаль, в даний час спостерігається дефіцит кадрів такої спрямованості.