Горезвісний «бізнес в інтернеті» кілька останніх років не дає спати найбільш забитим інтернетом верствам населення — школярам, студентам, офісного планктону. Власне, до таких верств я відношу і себе — мережеві заробітки міцно захопили мене вже, мабуть, роки два тому, коли мій абияк зляпаний на блогспоте бложік (не покажу, совісно за УГ) приніс першу гроші.

Усвідомлення того, що всі ці ТИЦы, PR-и, контекст і інші радощі заробітку на сайтах — жодним чином не бізнес, як би нас не переконували в цьому продавці лох-пакетів (ну, знаєте, це де чувак з шаленими очима засмагає на Канарах), так от, це усвідомлення прийшло пізніше. Так-так, склепати кілька сайтів — навіть хороших, не ГС — це не бізнес, хлопці.

Власне, на цю тему я вже писав: можна зробити інтернет-бізнес стабільним?

Так ось. Перше, чого не вистачає манимейкеру, щоб назвати себе бізнесменом — це саме стабільність. Звичайно, оффлайн-фірма теж далеко не завжди міцно тримає свої позиції на ринку. Але тут різниця принципова. У більшості компаній є фундамент, основа, що дозволяє їм триматися на плаву при різних умовах. А у власника сайту найчастіше немає.

Крім того, у заробітку в Мережі найчастіше немає легального статусу — теж ніби не є ознака просунутого підприємця.

Нарешті, доходи основної маси баблорубов сильно залежать від, грубо кажучи, настрою пари-трійки інших великих компаній. Якщо Яндексу завтра не сподобаються чиїсь сайти — доходів власника буде завдано чималої шкоди. Розумієте?

Коротше. Для того, щоб гордо назвати себе бізнесменом, баблорубу потрібно:

  • Отримати офіційний статус, що дозволяє отримувати «білий», легальний дохід — зареєструватися як ІП або відкрити ТОВ.
  • Створити (придбати) такі сайти, які будуть володіти об’єктивною цінністю, незалежно від специфіки Інтернету. Наприклад, сайт з високим ТИЦ — це не є об’єктивна цінність. Це, утрируючи, примха однієї-єдиної компанії. Вирішить компанія скасувати її — і кінець «цінності». А ось сайт з великим ядром лояльних постійних відвідувачів комерційної тематики — це вже щось. Це цінна рекламна площадка незалежно від настрою Яндекса. Це капітал, актив.
  • Створити кілька джерел доходу — концентрація на одній партнерці не є добре.
  • Відпрацювати методику підтримки і збільшення доходів з залученням найманої праці. Робити все самому — це не є серйозна справа. Суть бізнесу — в управлінні й організації.

Ось тоді, на мій погляд, можна говорити про те, що мережеві заробітки наближаються до того рівня, коли можна буде назвати підприємницькою діяльністю, серйозним справжнім (а головне — перспективним) справою.

А як ви думаєте?