В одній з недавніх нотаток я писав про етапи розвитку своєї справи. Основна мораль тієї статті: не потрібно затягувати з виходом бізнесу на новий рівень. Коли приходить пора розширятися — треба розширюватися.

Проте слушно і протилежне: з розширенням бізнесу не потрібно поспішати.

Очевидно, що будь-які глобальні зміни в організації справи можуть призвести до різних наслідків, у тому числі і дуже неприємним.

Причини зрозумілі:

  • Збільшення поточних витрат;
  • Зростаюча складність управління справою (навіть якщо новий рівень — це запрошення 3 професійних менеджерів: управління менеджерами теж вимагає зусиль, знань, досвіду. Ті, хто вважає інакше ризикують «подарувати» бізнес управлінцям).
  • Поява нових «гравців» на полі вашої фірми: постачальників, конкурентів і т. д. Відносини з ними теж потрібно ретельно вибудовувати.

Тому час і спосіб розвитку вашої справи повинні бути ретельно вибрані. А якщо точніше — то підготовлені природним ходом розвитку вашої фірми.

Для прикладу розглянемо ремісника, який плете кошики з берести. Спочатку він робить, ну, наприклад, 3 корзини в місяць і продає їх по 1000 рублів (ну, гарні кошики). Природно, при цьому не працює.

Це вже свою справу. Поступово у нього складається коло клієнтів, працює сарафанне радіо і в один прекрасний день приходить до нього відразу 20 замовлень. Це і є сигнал (такий, що не переплутаєш) розвивати бізнес.

Наш герой звільняється з роботи і реєструється як ПІДПРИЄМЕЦЬ. Через 2 місяці у нього стабільно по 20 замовлень.

Що далі?

А поки нічого. Далі розвиток саме по собі не йде — немає і передумов для розширення.

Тому щоб підняти справу ще на сходинку (хоча б — найняти людину на півставки, який буде дерти бересту), потрібно створити ті передумови самому. Що це буде — участь у виставках, створення сайту, що продає — для нас неважливо. Важливо, що потрібно для початку створити предпослыку. А ще раніше — розглянути реальну можливість її створення.

Але передумови — це ще не все. Найголовніша передумова — в голові власника бізнесу.

Ось що там має бути, на мій погляд:

  • Чітке уявлення про те, які конкретні результати дасть той чи інший захід по розширенню.
  • Кілька різних варіантів розвитку фірми — з тим, щоб можна було вибрати найкращий.
  • Розуміння того, з яких коштів буде страхуватися розвиток на випадок невдачі.

В ідеалі схема така: власник вловлює нові віяння і факти, які надходять з ринку, а також зсередини фірми. У нього виникає розуміння, чому працювати так, як зараз — неефективно і неправильно. Чому, в якій частині справи можна організувати процес краще.

Всі ці досить очевидні речі пишу під враженням вихідних, на яких поспілкувався з кількома підприємцями. «Треба розширюватися», виявляється, це майже така ж нав’язлива ідея серед всіх бізнесменів і тих, хто примазався, як «А давайте відкриємо все-одно-яку фірму і наймемо двох секретарок з довгими ногами».

Чомусь абсурдність відкриття «все-одно-якої фірми очевидна для більшості притомних людей, а ось «все-одно-будь-розвиток» — немає. Загадка, однак. 😉

Успіхів!