Зважимо основні плюси і мінуси створення своєї справи через купівлю права використання чужого бренда.

Почати з нуля або купити готовий бізнес?

Багато починаючі підприємці чули слово «франшиза», але досі не знають, що це таке. Франшизою називають особливу форму угоди, коли одна сторона (франчайзер) надає іншій стороні (франчайзі) абсолютне право діяти на ринку від свого імені. При цьому останньому дозволяється використовувати товарні знаки та/або бренди франчайзера. Іншими словами, франшиза – це оренда підприємцем торгової марки для реалізації власних товарів і послуг. Розглянемо, наскільки вигідний бізнес по франшизі, визначивши його плюси і мінуси.

Плюси франшизи

Один з головних плюсів – впізнаваність торгової марки, яка була взята в оренду, причому необов’язково це може бути всесвітньо відомий бренд. Є чимало франчайзерів, які успішно працюють в межах однієї країни або регіону.

Купівля франшизи – синонім високої швидкості розкручування власного бізнесу. Якщо відкривати справу з нуля, перший час доведеться працювати на довіру споживачів. Купуючи готовий бізнес, компанія починає отримувати прибуток практично відразу.

Великий досвід франчайзера безцінний для підприємця, адже він не тільки представлятиме відомий на ринку бренд, але і отримувати всіляку допомогу у вигляді навчальних курсів, навчальних посібників, консультацій. Простіше буде вирішуватися питання і з рекламою.

Маючи франшизу, компанія офіційно працює від імені франчайзера на відведеній території (її межі обумовлюються в договорі). Тому боятися конкурентів з аналогічною ліцензією їй не доведеться.

Мінуси франшизи

Висока вартість стартового пакета є найбільш очевидним недоліком, особливо коли мова йде про ексклюзивне право на бренд. Однак у ексклюзивності є великий плюс – підприємець стає єдиним легальним представником популярної торгової марки в регіоні.

Наступна неприємність полягає в тому, що набувач бренду може бути поставлений у дуже вузькі рамки. І це зрозуміло, адже франчайзер хоче розвиватися, а для цього йому доводиться дотримуватися певних правил ринку. Але подібні обмеження можуть просто знищити бізнес підприємця.

Труднощі іноді виникають і в правових відносинах. Імениті франчайзери звичайно містять великий штат юристів. Вони можуть скласти такі договори, в яких інтереси молодшого партнера будуть дотримані мінімально. Для досконального вивчення документів бізнесменові необхідно залучити своїх юристів.

Франшиза може стати гальмом у творчому розвитку. Наприклад, якщо у підприємця з’явилася нова ідея, здатна значно розвинути бізнес і збільшити прибуток, то реалізувати її він зможе не завжди. Деякі франчайзери цьому перешкоджають, посилаючись на те, що франшиза вже є готовою ідеєю, яка і так гранично налагоджена.

Нарешті, часто франчайзери наполягають на покупку потрібних витратних матеріалів та сировини тільки у них або їх партнерів, але не в конкурентів. Виходить, що за подібних обмежень бізнесмен не може впливати на частину власних витрат.