Роялті – це особливий вид ліцензійної винагороди, що виражається в періодичній компенсації, як правило, має грошову форму. Оплата йде за право використання різних позицій, захищених патентами або авторським правом, а також за отримання прибутку з існуючих франшиз, при видобутку природних ресурсів і так далі. Існує кілька варіантів виплати роялті у відсотках від загальної вартості реалізованих товарів або послуг, прибутку або доходу, або у вигляді фіксованої плати, яка не змінюється, незалежно від показників фірми.

Найбільше поширення поняття роялті отримало у франчайзингу. В даному виді відносин компенсація стягується за те, що особа має право використовувати торговельну марку, слогани, логотипи, музику та інші торгові знаки, які ідентифікують певну компанію з числа багатьох. Таким чином, компанія, що працює під чужий франшизою, отримує можливість залучати додаткових клієнтів без необхідності грошових вкладень для створення та розвитку власного бренду.

Залежно від укладеного договору, компанія буде виплачувати роялті за однією з трьох існуючих і широко поширених схем:

  • Відсоток з обороту. В цьому випадку гроші відраховуються на користь франчайзера з загального обороту підприємства за визначений часовий період, у розмірі встановленого в договорі відсотка.
  • Відсоток з маржі. При такій схемі розрахунку гроші виплачуються залежно від різниці між ціною роздрібної і встановленою при оптових закупівлях.
  • Фіксований роялті. В даному випадку, найбільш близькою аналогією є орендна плата. Роялті має форму регулярного платежу, і підсумкова сума прив’язана до існуючої вартості послуг франчайзера, площам наявних в активі будівель, загального числа діючих підприємств, а також кількості обслуговуваних клієнтів.

Також існують приватні версії роялті, наприклад, у авторському праві. Там грошову винагороду йде на користь власника інтелектуальної власності за кожну публікацію, в тому числі й вторинне, будь-якого його твору. Строк, протягом якого автор буде отримувати виплати за використання створеного ним «товару», варіюється в залежності від наявного законодавства, а також укладеного договору.

Ще одним видом роялті є виплата за право розробки земельних надр. У цьому випадку певна сума виплачується власнику землі, яким, найчастіше, є держава, за право проведення робіт, що ведуть до вилучення і подальшого використання корисних копалин.

У практичному застосуванні, роялті, найчастіше, використовується невеликими юридичними особами статус ТОВ. Вони отримують змогу відразу ж почати справу з великим попитом з боку споживачів, так як не створюють бренд з нуля, а використовують символи вже розвиненою фірми. Магазини, ресторани, а також багато інші заклади відомих виробників, розміщені в невеликих містах, найчастіше належать фірмам, які працюють за купленої франшизі.