Ця стаття орієнтована в першу чергу на замовників, тих, хто хоче привернути на свій сайт нових клієнтів. Вам цікаві підводні камені інтернет-маркетингу? Ви знайдете їх тут.


Мені часто пропонують замовлення на створення (розробку) або просування сайтів в пошукових системах. У 90% випадків я відмовляюся, хоча і те й інше мені цілком по силам. Причина проста: якщо займатися тим і іншим серйозно і відповідально, що вимагає багато часу. Тобто потрібно просити у замовника кругленьку суму. Мені простіше заробити, розвиваючи власні інтернет-проекти. Єдина послуга, яку я надаю — це аудит просування.

Компаній, що пропонують SEO послуги, тобто search engine optimization — оптимізація сайту для залучення відвідувачів і клієнтів з пошукових систем (Google, Яндекс) — дуже багато. Цим займаються і приватні особи — фрілансери, індивідуальні підприємці. Інтернет-реклама (а СЕО по суті її частину) набирає обертів, стає все важливішим у плані залучення клієнтів в різні бізнеси. Тобто ринок стрімко зростає.

І при цьому — на жаль! — не стає цивілізованішою. Якщо заглянути на «кухню» бізнесу веб-студій і «вільних списоносців» — відкривається чимало цікавого і часто непривабливого.

Якщо висловитися коротко, то можна сказати приблизно наступне:

Якщо оптимізатор захоче обдурити замовника і поживитися за його рахунок — він це зробить.

Не вірите? Даремно.

Причини «дикості» ринку

Вони прості.

  • Інтернет-маркетинг — це абсолютно нова сфера діяльності. Практика ділових відносин тут тільки зароджується.
  • Замовник — власник оффлайн-бізнесу — апріорі значно гірше виконавця розбирається в вебі.
  • «Помацати» результат так просто не вийде — потрібна просунута система аналітики (на яку, знову ж таки, не вистачає знань). Клієнт автомийки чи ресторану бачить підносили продукт (послугу), може його помацати. А ось клієнт SEO-контори — ні.
  • В продовження попереднього пункту: непрозорий механізм формування ціни послуги. Контора А пропонує проект на 50 тисяч рублів. Контора Б — на 300 тисяч. В чому різниця? Кому довіритися?..
  • Реалії бізнесу: гарантувати результат не може навіть найчесніший і кваліфікований виконавець (хіба що у нього є доступ до святая святих пошукових систем). Алгоритми постійно змінюються, приходять конкуренти (з більшим бюджетом) і так далі. Поліпшити позиції — завжди можна, а от гарантувати це — ніколи.

Як SEO-студії розводять клієнтів

Легко зрозуміти, що способів «розвести» і «кинути» — дуже і дуже багато (виконавець у виграшній ситуації). Візьмемо для прикладу сім найпростіших прикладів, щоб не лізти в нетрі.

1. Жахливий завищення прайса.

Вся робота може зводитися до простим і дешевим дій. Наприклад, просто збільшуючи кількість сторінок з унікальними текстами на сайті, можна залучати людей з ПС, які набирають екзотичні запити з 3-7 слів. Просто за рахунок збігу цих слів з текстом, якщо інших збігів в Мережі не знаходиться. Можете подивитися «прямий ефір» на Яндексі і побачити, які різні вводять ключові слова.

Так ось. Контора може купувати ці тексти, скажімо, за 50 рублів за штуку, а в звіті (якщо він буде…) виставляти цінник 200. Ціни на копірайтинг бувають різні.

2. Робота з «сміттєвим» ключовим словами.

Все дуже просто. На комерційний сайт потрібні не просто відвідувачі, а цільові відвідувачі. Наприклад, якщо ви власник страхової фірми, для вас важливо залучати людей за запитами на кшталт «купити поліс ДМС». Людина, що набирає в пошуковику «страхування життя реферат» теж може стати потенційним клієнтом. Може. Коли-небудь.

Приклад, звичайно, грубий, але цю грань далеко не завжди розуміють.

3. Використання автоматичних сервісів.

Існує безліч програмних комплексів для автоматичної розкрутки — «Сеопульт», «Руки», «Вебэффектор» і так далі. Там все досить просто: вводиш сайт, система підбере відповідні кейворды і почне купувати посилання з потрібним словами, забираючи свою комісію. Зробити півгодинну операцію по створенню автоматичного проекту може хто завгодно.

Так от, деякі «виконавці» просто додають клієнтський ресурс в подібний сервіс, не забувши забрати половину бюджету собі в кишеню. Можна сперечатися про ефективність автоматичних систем, однак у будь-якому випадку живий виконавець, з яким укладається договір, не створює ніякого продукту, бере гроші тільки за посередництво, яке не дуже-то і потрібно.

4. Уміло складений договір…

і класний юридичний відділ, які дозволяють відбитися від будь-яких претензій і просто проїсти всі гроші. У рекламі фірма може давати гарантію — «на словах», на ділі ж пункти і підпункти дозволяють «відмазатися» від будь-якого позову або вимоги. Пам’ятаємо: оптимізатор або який вважає себе таким розбирається у справі краще того, хто в нього щось замовляє.

5. Оплата трафіку.

Далеко не завжди обман. В даному випадку я маю на увазі механізм взаєморозрахунків. Тут платяться гроші за переходи з видачі Яндекса або Гугла. Тобто покликовая оплата, як в контекстній рекламі. Ціни на кліки нижче, ніж в контекстній рекламі — так що ідея в цілому здорова і правильна. Ось тільки все знову впирається в запити.

Зазвичай ціну розраховують, виходячи з топових запитів («купити авто»). Клік по контексту, який показується при введенні запиту стоїть 10 — 50 рублів (грубо кажучи). Тому беруть, наприклад, 6 рублів. Начебто вигідно? Так, але найчастіше враховуються і багато інші запити, контекст за якими дешевше. Знову переплата.

6. Завищення розцінок — 2.

Поганий продвиженец в союзі з хорошим продажником можуть переконати вас у тому, що для необхідного результату потрібно, ну, наприклад 200 000 рублів. А на ділі навіть розрахунку не було (не вистачає досвіду): просто вирішили взяти масою. Накупити купу посилань, пробитися в Яндекс.Каталог і так далі. Чого там, гроші-не свої. І уравать з великого бюджету можна більше. А на ділі часто потрібно в рази менше зусиль і грошей.

Більш того, тактика «zerg rush» в СЕО може вийти боком. Гляньте на позицію Яндекса:

Посилання — це сигнал, а сигнали дуже важливі для пошуку. Якщо це один потужний сигнал, то ми враховуємо, а якщо він починає розпадатися на якісь шуми, то це вже швидше негативний фактор. В той момент, коли сигнал перетворюється в шум, а це відбувається тоді, коли посилання починають генеруватися в промисловому масштабі, виникає необхідність у фільтрації. А якщо цього немає, то посилання чудово працюють.

(за матеріалами круглого столу)

7. Відбирання і відведення сайту.

Страшно? І таке в житті буває. Звичайно, віднімається не сам сайт, а його позиції в пошукових системах, ставлення з боку ПС. Як це працює?

Справа в тому, що Гугл і Яндекс, маючи справу з копіями сайтів (так званими ” дзеркалами), показують тільки 1 копію — «основне дзеркало». Ви можете самі налаштувати, який сайт зробити основним.

Схема зрозуміла?

Беремо на просування проект сайт.ру — робимо його копію (купуємо домен сайт1.ру) — робимо основним дзеркалом сайт.ру — купуємо посилання, просуваємо сайт1.ру (свій!). Клієнтський ресурс зростає у видачі, так як сайт1.ру штовхає його як локомотив. Радість закінчується після розірвання договору: сеошник робить основним дзеркалом свій сайт1.ру. Це нескладно, так як «прокачаний» саме він.

У підсумку: клієнт взагалі не має трафіку з пошукових систем, виконавець має прокачаний на чужі гроші комерційний проект.

Як уникнути втрати грошей?

Як вже говорилося, дана стаття орієнтована в першу чергу на клієнтів компаній, що пропонують розкрутку. Тому не варто думати, що все так страшно і жахливо, а всі сеошники — люті звірі. Найчастіше лютий звір, виносить мозок сумлінному працівнику — клієнт. Ця стаття просто попереджає про можливі небезпеки.

Як не потрапити на ці та інші пастки?

Це окрема тема, про яку можна (і потрібно) говорити дуже багато. В якості швидкого рішення ви можете замовити аудит просування третій особі. Це порівняно дешево, при цьому хороший неупереджений аудит може заощадити чимало грошей, дозволивши вибудувати рівноправне співробітництво з вашим продвиженцем (або самостійно виправити всі недоліки і зайняти більш високі позиції). Ви можете замовити аудит у мене — дивіться тут.