Унікальна торгова пропозиція — це знаменита маркетингова концепція XX століття. Її використання в рекламі і бізнес-планування — невід’ємна частина сучасного підприємництва. Познайомимося з цією концепцією докладніше.
Що таке унікальна торгова пропозиція?
Найкраще ідею характеризують три головних правила, які повинні дотримуватися в рекламній пропозиції (принципи УТП):
- У рекламі зроблений акцент на важливу для клієнта вигоду.
- Ця вигода є унікальною: конкуренти або не можуть її надати (за технічними або іміджевим причин), або поки цього не зробили.
- Перші два пункти повинні сильно діяти на свідомість споживача, залучати його до придбання товару чи послуги.
Важливий момент. Правильна реклама, згідно цієї теорії, діє не тільки і не стільки на розум і логіку. Хоча вище згадано слово «раціоналістичний», на ділі у спонуканні людини до купівлі величезну роль грають емоції.
Саме на них і працює унікальність: нове властивість товару викликає подив і цікавість. Вже потім може включатися мозок», який відзначає корисні властивості продукції.
Важливо також те, що сама продукція може не дуже відрізнятися від аналогів. В умовах китайської промислової експансії зробити щось нове і зберегти його унікальним практично неможливо. У сфері послуг нові прийоми і методи також легко «підхоплюються» конкурентами. Тому головне — це саме акцент, а не реальні відмінні риси (вони можуть бути мінімальними).
Приклади УТП
Для початку — кілька класичних прикладів — «з життя світових брендів:
- Шоколад, який не тане в руках — М&Ms”.
- Comet. Відчистити плями, з якими інші не впораються.
- Улюблений приклад авторів підручників з маркетингу: піцерія domino’s, запропонувала своїм клієнтам «піцу за півгодини або безкоштовно». По цій моделі, до речі і зараз створюється безліч різноманітних підприємств у сфері обслуговування, де важлива оперативність.
Сучасні приклади з російського малого бізнесу:
- Бар з великим телевізійним екраном для трансляцій футболу. Зараз це стало звичним явищем, спочатку — дозволило впровадило цю послугу в рази збільшити оборот.
- Реклама кредитів: «знайдете відсоток менше — повернемо різницю!». Навряд чи шукати десь півгодини будуть багато позичальників. Крім того, відсотки високі скрізь, так що банк не в накладі.
- Страхування життя: «поліс на дитину за півціни!». Фірма грає на піклування батьків про дітей, одночасно збільшуючи оберти.
Критика концепції
В даний час ідея досить часто піддається критиці. При цьому упор робиться на наступні факти:
Аргументи досить серйозні, однак, подібні заперечення знімаються, якщо взяти до уваги, по-перше те, що унікальна торгова пропозиція — не чарівна паличка. Це лише один із шляхів до серця і кишені клієнта. Якщо намагатися будувати весь бізнес тільки на ньому — природно, в більшості випадків доведеться випробувати розчарування.
Крім того, не витримує ніякої критики теза про «насиченості» ринку. Це актуально далеко не для всіх галузей економіки. У плані виробництва пива, мабуть, буде важко переплюнути силу традицій, що збільшують продажі німецьких та чеських компаній. Зате, наприклад, онлайн-комерція і високі технології відкриті для інновацій. І копіювання тут не така велика біда. Хороший продукт з правильним позиціонуванням займає величезний шматок ринку, відрубати який просто скопіювавши продукт і рекламу — вкрай складно.
Найяскравіший приклад: Facebook. Скільки мереж-конкурентів з’явилося у світового гіганта? Десятки і сотні. І що? На просторах світової Мережі «лицокнига» впевнено тримає пальму першості.
Нарешті, далеко не завжди потрібно кардинально міняти щось в продукті. Повісити ТВ-екран у барі — не надто витратна інвестиція. Можливо, він вже там висить. Просто потрібно поміняти канал.
Як використовувати на практиці?
Застосування у рекламному справі досить зрозуміло і прозоро — інструмент для того і створений.
Важливо відзначити, що УТП можна і потрібно застосовувати на етапі розробки бізнес-ідеї. Якщо ви вже на цьому етапі точно знаєте, що можете запропонувати ринку щось нове і корисне, щось з чого можна буде зробити правдиву і привабливу рекламу — така ідея, дуже можливо, варто бути впровадженою.