Купуючи франшизу, компанія отримує право працювати під ім’ям фірми-продавця і використовувати його технологію ведення бізнесу (включаючи торговий знак, асортимент, рекламну політику, тощо). При цьому сторона називається франчайзер, а купує – франчайзі.

Договір франшизи нагадує договір оренди, оскільки право користування брендом є тимчасовим, і франчайзі, крім початкового внеску або закупівлі, зобов’язаний справно платити щомісячні внески.

Вартість франшизи залежить від безлічі факторів, але в будь-якому разі, вона не маленька. Крім того, можуть виникнути й інші великі витрати. Іноді навіть доводиться купувати приміщення, оскільки вимоги деяких франшизодателей не допускають ведення бізнесу в орендованому приміщенні (наприклад, працює Макдональдс).

Здавалося б, купуючи вже налагоджену систему роботи, репутацію і підтримку «старшого» підприємства, компанія повинна уникнути безлічі проблем, що підстерігають будь-молоде підприємство на початку шляху. Адже доведеться йти вже по «протоптаною доріжкою». Але і тут можуть виявитися свої підводні камені і певні ризики.

Ризики бізнесу франчайзі

  • Недостатньо відпрацьована франчайзингова програма. Може проявлятися в тому, що франчайзер не зміг передбачити особливості роботи по франшизі в різних умовах, не налагодив належним чином систему навчання і підтримки франчайзі, недостатньо відпрацював процеси запуску підприємства і контролю його роботи і т. д. і т. п.
  • Відсутність гнучкості у франчайзера. Трапляються перегини в авторитарності підприємства-франчайзера, коли воно диктує свої правила, не рахуючись з місцевою специфікою. Діяльність одержувача франшизи в цьому випадку ставиться дуже вузькі рамки.
  • Штрафи і відмову від договору. У договорах франшизи, як правило, перераховується безліч підстав для його одностороннього розірвання франчайзером. Не всі ці підстави справедливі і коректно обґрунтовані. Крім того, договором передбачена ціла система штрафних санкцій.
  • Обмеження кола постачальників. Багато франчайзери змушують купувати витратні матеріали або партнерських організацій. Виникає неможливість зниження витрат підприємства, що не сприяє його процвітанню.
  • Проблеми у компанії франчайзера. Це може бути слабо організована робота відділу франчайзингу або загальна технічна неготовність підприємства-франчайзера до зростання мережі.
  • Реорганізація компанії-франчайзера. Ліквідація або будь-яка реорганізація підприємства, у тому числі зміна власника, може спричинити за собою згортання програми франчайзингу. Даний ризик практично непередбачуваний, на відміну від перерахованих вище.

Природно, що власник бренду прагне максимально дотримати свої інтереси. Тому й умови договору можуть бути не дуже вигідними для покупця, і простір для творчого ведення бізнесу досить обмежений, а то й неможливим. Важливо: до укладання угоди уважно вивчити договір. Вкрай бажано при цьому скористатися допомогою грамотних юристів, щоб захистити себе від можливих труднощів і ризиків.