Нещодавно я шукав якусь статтю або огляд, де докладно розповідалося б про актуальний стан малого (і не тільки) бізнесу в Росії. Про його особливості. Про підводні камені. Про те, куди взагалі йде підприємницьке середовище і як розвивається. Які в неї є писані та неписані правила. Я шукав статтю, прочитавши яку, можна було б отримати крихту досвіду тертих підприємців.

На жаль, знайти тлумачний матеріал не вийшло. Довелося написати його самому.

В Інтернеті є ціле море публікацій по бізнесу, а також різноманітних тренінгів, звітів і семінарів.

Але велика їх частина — це просто переспівані на різні лади базові поняття і концепції, ноги статей про них ростуть з класичних підручників з маркетингу та менеджменту. (Власне, я і сам подібним займаюся, описуючи теорію УТП або принципи оцінки прибутковості. У виправдання скажу, що подібні статті від Капітана Очевидність пишуться в першу чергу для себе, щоб глибше розібратися з важливими речами).

Також, зрозуміло, вистачає новин та звітів з різноманітних заходів, статистичних досліджень і так далі. Ось тільки на практиці того й іншого починаючому бізнесменові недостатньо. Не вистачає деякого мосту між класикою і тим, що відбувається у цю хвилину. Якогось базового знання про те, що зараз коїться в РФ і в світі. Тільки тоді можна правильно використовувати класичні знання та правильно розуміти новини.

Отже.

Важко зараз займатися бізнесом в РФ?

Свою справу — це завжди складно. Але про підприємництво в Росії ходять страшні чутки: злі чиновники і бандити, неможливість достукатися до лінивого споживача і так далі.

Так от, значна частина цих чуток — дійсно не більш ніж плітки і стереотипи. Так, у нас досі не цивілізований ринок. Але з цим можна боротися. З приводу «кидалова» та обману — не варто думати, що за кордоном, у всьому світі партнери і клієнти чесні і добрі.

При цьому слід зазначити втішну тенденцію до підвищення культури ділових відносин. Справи поступово налагоджуються. І у вітчизняного ринку є безліч плюсів, поряд з мінусами.

У РФ багато незайнятих ніш

Це дійсно так. Конкуренція в більшості областей у нас ще не дуже висока, що дозволяє практично будь-якій людині заснувати свою справу і домогтися в ньому значно більших успіхів, ніж на роботі за наймом.

Може здатися, що конкуренція все одно величезна. Якщо дивитися з висоти пташиного польоту — так, в будь-якому більш-менш хлібному секторі працює безліч фірм. Але прийміть до уваги, що:

  • До нашої країни з запізненням доходять світові тенденції (яскравий приклад — інтернет-стартапи: половина успішних start-up в рунеті — просто калька з західних проектів).
  • Згадана вище слабка культура ділових відносин — це не тільки грубість і зриви термінів. Це можливість приклавши мінімальні зусилля для надання якісного сервісу опинитися в фаворі у клієнтів.
  • Від’їхавши від столиці в глибинку можна швидко знайти купу можливостей для ведення бізнесу. У плані малих форм і доходів (наприклад, до 10 мільйонів обороту в місяць) — так точно.

Чи Правда, що розвивати свою справу неможливо із-за бюрократії і податків?

Звичайно, неправда. Так, бюрократичний гніт (і маразм) відчувається дуже сильно. Але ж люди якось його долають.

З приводу податків. У нас не така вже непідйомна система оподаткування. Будучи індивідуальним підприємцем, можна платити лише 6% з доходів, при цьому, не маючи працівників, можна 100% фіксованих платежів зараховувати в якості податків. Так що зовсім початківцям — не так вже погано вести справи.

Що цікаво. Не можна сказати, що ситуація в плані бюрократії погіршується або поліпшується. Іноді створюється відчуття, що уряд спеціально підтримує рівень маразму на одному стабільному рівні. Однією рукою дає, іншою забирає.

Наприклад. З недавніх пір можна зареєструватися як ІП без звернення до нотаріуса (досить особисто подавати документи). Зате Центробанк здогадався вимагати у ІП дотримуватися касову дисципліну (див. про це в статті про розрахунковий рахунок).

А які проблеми?

Їх теж вистачає.

  • Крайня складність вирішення різних питань, пов’язаних з об’єктами нерухомості та земельними ділянками.
  • Трудовий кодекс з явним «перекосом» у бік інтересів працівника. Якщо працівник піде на принцип і почне грамотно качати права — звільнити його дуже складно; він може доставити масу неприємностей. Правда, закони у нас ніхто не читає, так що в цілому наймані працівники, навпаки, поводяться дуже покірно (тому виключення особливо неприємні).
  • Неефективна робота держкорпорацій (погана інфраструктура для ведення справ). Я зіткнувся з цим, розробляючи проект доставки речей постійного використання за передплатою. На Пошту Росії в цій справі надія погана.
  • Нестабільність у всіх сферах життя. Звичайно, це створює можливості для входу на змінився ринок, але мінуси теж безсумнівні.
  • Особливості російського бізнесу

    Ми підібралися до основного розділу статті. Все вищесказане досить очевидно для тих, хто вже реалізує якийсь проект. Зараз же — ті самі цінні крупиці реального досвіду (мого особистого і не тільки), які згадувалися на початку статті.

    • Щоб нормально вести справи, треба дружити з владою. Це зовсім не означає, що потрібно носити з собою пару «баранчиків в папірці» для жадібних чиновників. Потрібно просто підтримувати нормальні ділові стосунки. Ходити на конференції і виставки, звертатися з пропозиціями і т. д. ВАс повинні знати. Зрозуміло, це актуально, якщо у вас досить велике підприємство. Інакше до вас нікому діла не буде.
    • Слід намагатися дотримуватися закону, незважаючи на розміри вашого бізнесу. Пояснити на конкретному прикладі. Багато людей, починаючи надавати послуги або торгувати чимось, не переймаються реєстрацією юридичної особи або ІП і, природно, не платять податків. Вони заспокоюють себе мантрою «та кому я потрібен з моїми копійками». Ця фраза з головою видає людину — він абсолютно не уявляє, як працює державна машина в нашій країні. Сума не важлива, в Росії не дбають про ефективність роботи. Печуться про звіти і статистику. А зловити десяток дрібних порушників простіше.
    • Незважаючи на стереотипне уявлення про поширення «кидалова» дуже багато питань вирішуються виключно усно, без формальних угод. Це найчастіше «відгукується» партнерам. Але на пропозицію підписати хоча б угоду про наміри зазвичай дивляться косо.
    • Терпиме ставлення до дрібниць на кшталт запізнень і невеликого зриву термінів.

    Російські клієнти — які вони?

    Питання дещо дивний, але на ділі російський покупець у своїй масі має деякі відмінні риси:

    • Любов до телефонних дзвінків. Роблячи навіть саму просту і зручну форму замовлення на сайті інтернет-магазину, саджаючи менеджера для онлайн-зв’язку — будьте готові, що левова частка потенційних клієнтів захоче подзвонити, навіть якщо їх не цікавлять якісь специфічні речі.
    • Зазвичай не дуже добре сприймаються інновації в побуті (в Рунеті, звичайно, ситуація інша).
    • З іншої сторони: покупець у своїй масі дуже схильний моді на статусні речі (айфон тому підтвердження). У нас в країні дуже піклуються про те «хто що подумає». На цьому виріс чималий кущ прибуткових бізнесів.
    • Мала фінансова грамотність. Працюючи на ринку кредитів (у тому числі магазинних) або фінансових послуг, це потрібно обов’язково враховувати. З ЦА потрібно працювати, проводити міні-лікнепи або будувати рекламні кампанії з урахуванням малої підготовки.

    Ну і наостанок — один з найбільш важливих питань.

    Який бізнес вигідний і актуальний?

    З вищесказаного легко можна вивести кілька цікавих і важливих напрямів для російського підприємництва.

    • Інтернет-проекти. Грає на руку зростання ринку і відсталість від Заходу, мала зарегульованість.
    • Нові брендові речі з відповідним PR.
    • b2b-фірми: консалтинг, юридичні послуги; допомога в орієнтації у складній справі ведення бізнесу в РФ.
    • Альтернативи державним корпораціям.

    Власне, я розповів у стислій формі те, до чого прийшов за кілька останніх років. Дещо тут спірно, багато чого, що варто згадати, напевно, немає. Доповнюємо в коментарях!

    До речі. «Бізнес сьогодні» — виявляється є такий журнал (друковане видання). Як-то в руки він мені не потрапляв, в Мережі теж щось знайти про нього складно. Хто-небудь його тримав у руках?